KO sätter rostskyddsgarantierna under lupp:

"Alla oklarheter kring rostskyddsgarantin och dess villkor har nu fått Konsumentverket att vakna.
    – Vi kommer under 2012 att inleda en granskning av avtalsvillkoren för
ett antal biltillverkares  rostskyddsgarantier, meddelar Martin Suserud (jurist Konsumentverket – vår amn) Bland annat kommer garantiernas omfattning och begränsningar att studeras. En rapport ska publiceras under början av 2013.
    Sedan kan det bli aktuellt att gå vidare med andra insatser."
    Källa: Vi Bilägare nr 2, 2012


38.206* köpte en splitterny bil med
underkänt rostskydd 2011!

och 100.000-tals köper troligtvis begagnade bilar med underkänt rostskydd:

”Underkänt. Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är undermålig eller saknas ofta helt och hållet.
En behandling bör göras så tidigt som möjligt.”

    Källa: Rostbetyg i Vi Bilägares tester av över 400 nya bilar
    (www.vibilagare.se)


De kommer från ledande biltillverkare i Japan, Sydkorea, Sydeuropa och USA. Du kan se hela listan på "Se din bils rostbetyg" (länka)
    De är inte tillverkade för att klara de rostintensiva vägmiljöerna vi har i Sverige.
    Så kontrollera din bils rostbetyg på "Se din bils rostbetyg" (länka) och läs mer detaljerat omdöme på www.vibilagare.se. Om betyget är ”Underkänt” så är det klokt att följa Vi Bilägares rekommendation:
”En behandling bör göras så tidigt som möjligt.”

För du är väl inte en av de som tror att din 12-åriga rostskyddsgaranti
ersätter alla rostskador?


I så fall läs de finstilta villkoren i din bils rostskyddsgaranti!

För visst rostar bilar!

KIMABs (fd Korrosionsinstitutet) rapport 2009-112, avseende 5-6 år
gamla bilar, visar att galvaniserade ytor utan rostskyddsmedel redan hade 50% rostangrepp.
    Däremot hade ytorna med god täckning av rostskyddsmedel bara
5% rostangrepp!

    *Nyregistreringar 2011 enligt Transportstyrelsen.


P R E S S R E L E A S E   
P R E S S R E L E A S E    P R E S S R E L E A S E

Var femte nybilsköpare köper en bil
med underkänt rostskydd!


Och 100.000-tals köper troligtvis begagnade
bilar med underkänt rostskydd.


Var femte nyregistrerad bil 2008-2009 får rostbetyget Underkänt i
Vi Bilägares tester:
"Underkänt.  Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är undermålig eller saknas ofta helt och hållet. En behandling bör göras så tidigt som möjligt."

    De kommer från biltillverkare som Toyota, Citroën, Honda, Lexus, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Subaru, Suzuki, Fiat m fl.  De är inte tillverkade för att klara de rostintensiva vägmiljöerna vi har i Sverige. På kontinenten klarar sig bilarna i allmänhet bra med de skydd mot rost de får i fabriken, men här behöver bilarna en kompletterande behandling med rostskyddsmedel.

    Detta är ett stort privatekonomiskt och samhällsekonomiskt problem. För bara genom att kunna behålla bilen lite längre kan en bilägare spara 10.000-tals kronor. Och få pengar över till betydligt roligare saker än ovälkomna och kostsamma reparationer.

    För rostskyddsgarantierna skyddar absolut inte mot rost eller mot överraskande kostnader för rostskador.

Nu lanserar Dinitrol® Center DINITROL® PLUS, rostskyddsbehandling, som är specialanpassad för relativt nya bilar och görs bäst innan rosten har fått fäste på allvar. Behandlingen är individuellt utformad för varje bilmodell.
    Den kompletterar upp rostskyddet på bilen till minst den nivå alla bilar borde ha för att klara Sveriges   hårda klimat – ett av världens mest rostintensiva.
    Bilen får längre livslängd med bibehållen krocksäkerhet!



 
 







Webbplatspolicy, Copyright © DC-SVERIGE AB 2011. All rights reserved.  Produktion:Brynolf & Co/Lindelöf & Co. www.lindelof-co.se