PLUS den 26 mars 20015.

Reportern:
Som bilägare tänker du kanske inte på att en 5-6 år gammal bil kan rosta och det gör den ju inte om du har en mångårig rostskyddsgaranti som går in och täcker det….eller….. När kollade du under din bil senast?
  Om du har en nyare bil så ser det nog ganska jämnt och slätt ut. Det beror på att det numera ofta sitter mer eller mindre heltäckande plastkåpor undertill. Ett slätare underrede ska ge bättre aerodynamik som i sin tur ger lägre bensinförbrukning men samtidigt som man upptäckt att plastkåporna kan orsaka allvarliga rostskador.
  Forskare på KTH menar till och med att plastkåporna gör så att underredena rostar snabbare än normalt. Anledningen är att det samlas fukt och vägsalter mellan plasten och underredet. Det tar mellan 1 och 2 timmar att demontera plastkåporna på en sån här bil. Och det är någonting som de faktiskt borde göra av säkerhetsskäl på Bilprovningen, men det finns inga rutiner för det. Och när man köper en sån här bil själv och det är dags att ta bort de här då kan det redan vara för sent. Nu får vi se hur det går för den här bilen.
  Thomas Widström är kanske den som har bäst koll på bilrosten i Sverige. Han har gjort tidningen Vi Bilägares rosttester i 17 år. Och driver dessutom en rostskyddsfirma i Stockholm.


Tore Granholms fick ej stopp på sin Mercedes i en korsning. Reportern visar bild på Tores 9 år gamla Mercedes sönderrostade bromsrör.

Det här är ju Tores bil. Vad säger du om de här bromsrören, de är ju helt sönderrostade?

Thomas W:
Ja det är ju livsfarligt. Det är ju totalt upprostat.

Reportern:
Varför är det farligt?

Thomas W:
Ja för om det rostar hål eller när det rostar hål då tappar man bromsverkan totalt.

Reportern:
Och det räcker med att ett rör så havererar bromsarna?

Thomas W:
Ja på fel ställen. Det är ju dubbla system på bilarna. Men på fel ställer när det rostar sönder så kan man helt tappa bromsarna.

Reportern:
Hur reagerar dina kunder då, som jobbar med det här, när de får veta att det är såna här rostangrepp på sina bilar?

Thomas W:
Ju..alltså många kommer ju hit i tron att de har en bra bil, som haft en garanti, som kanske är en 6-7 år gammal. Och när vi säger att den här bilen är alldeles för rostig för att vi ska kunna behandla den. Så en del börjar gråta och är alldeles förtvivlade så där så det kan bli väldigt konstiga reaktioner.

Reportern:
Men det kan vara så illa att det inte ens är värt att laga det?

Thomas W:
Nej rostreparationer kan bli väldigt kostsamma. Vi får se hur din bil ser ut. Vi ska väl ta en timme ungefär och demontera bort plasten. Och sen får vi se.

Reportern:
Lycka till.
Här i vårt klimat utsätts bilarna för extra stora påfrestningar, speciellt med tanke på allt salt som vi strör på vägarna. Hur bra bilen står emot mot rost beror på hur tjock galvaniseringen är, hur den är konstruerad och hur du som bilägare sköter bilen.
  Men med de nya plastskärmarna är det inte så lätt att göra rätt. Att tvätta underredet på bilen i en vanlig biltvätt kan förvärra situationen eftersom tvättvattnet ofta återanvänds och att det då är svårt att få bort salterna i reningsprocessen. Att tänka på att bilen mår bra av att stå i ett varmgarage är heller inte givet. Det kan tvärtom också gynna rosten,
Hur ser det ut då?



Thomas W:
Det ser ganska rostigt ut. Det är ju gravrost här på ganska vitala delar. Själva den här själva bakaxeln är inte så farligt. Men det här är ändå själva karossen med lite tunnare plåt och där är det gravrost och det har börjat deformeras här så att det här är inte alls bra.

Reportern:
Vilka delar av bilen är det som har drabbats värst?

Thomas W:
Asså det är den bärande strukturen som man kallar för balkar här mot bakvagnen, bakaxeln och bakhjulsupphängningen.

Reportern:
Men hade du kunnat gjort någonting åt det här? Alltså hade det varit mycket jobb om man hade kommit in och sagt att nu vill jag ha den rostskyddsbehandlad. Hade det varit tid eller…

Thomas W:
Den här bilen hade vi sagt nej till. Det är för sent.

Reportern:
Ni hade sagt nej alltså. Då jädrar är inte bilen gammal. Den är 8 år.

Thomas W:
Det gäller att man skyddar sin bil innan den rostar. Och det här är jättesvårt och kolla innan man köper en bil. Då måste man åka in och göra en ordentlig test och demontera bort all den här plasten. Och se hur den ser ut i skicket.

Reportern:
Men så Bilbesiktningen. De märker inte det här när man besiktigar?

Thomas W:
Nej. Det sitter för mycket saker i vägen. Med plastsjoken som sitter. Det är olika på olika bilar. På en del bilar är det helt täckt under och dom demonterar inte det, så att där under kan det vara nästan hur rostigt som helst utan att det blir minsta anmärkning,

Reportern:
Här på Motormännen har de stor erfarenhet av bilägare med rostproblem. Och de har också koll på hur användbar är egentligen rostskyddsgarantin. Milos Kosiér är tekniker Motormännen.
De flesta nya bilar har ju en sån här rostskyddsgaranti. Vad har man rätt att kräva där?



Milos:
Som det står i garantiboken, om det är en garanti, så står det att det gäller för genomrostning. Och att rosten ska komma från insidan, från den sidan som är rostskyddsbehandlad. Men det finns många bilar idag som har väldigt dåligt rostskydd och det finns vissa märken som inte har något rostskydd.

Reportern:
Men vad säger branschen när ni har pratat med dom om det här? Vad säger dom?

Milos:
Ja, branschen. När vi ringer dit och påtalar det. Nu pratar jag om bilverkstäder och generalagenter. Då går de direkt på det och säger: det står ju i garantiboken att rostskyddsgarantin gäller för genomrostning.

Reportern:
Men det låter på dig som att du inte ger mycket för den här rostskyddsgarantin överhuvudtaget. Du tycker den är värdelös helt enkelt.

Milos:
Det är ju välkänt att vi inte ger mycket för garantin så som det ser ut idag.

Reportern:
Här på Motormännen så sågar man alltså rostskyddsgarantin med fotknölarna, samtidigt som bilindustrin dom fortsätter sätta plastkåpor under bilarna. Är det inte dags att man anpassar moderna bilar efter vårt klimat. Nu ska det bli intressant att höra vad bilindustrin har att säga om det här.

De flesta biltillverkarna erbjuder en rostskyddsgaranti på mellan 12 och 30 år. Som konsument kan man tro att man är skyddad av garantin bara man följer bilens skötselråd. Men verkligheten är alltså en annan. Rostskyddsgarantin gäller bara om rosten kommer inifrån och ut. Mercedes, det var ju en sådan Tore hade problem med, säger att de har en generös rostskyddsgaranti mot genomrostning inifrån slutna hålrum men att bromsrör inte ingår eftersom de kan påverkas av yttre påverkan.
  Vi Bilägare har gjort rostskyddstest på bilar i 17 år. I den senaste sammanställningen för årsmodeller 2009 – 2011 var Audi, Renault och BMW bland de bästa. I botten hittar man bland annat Toyota. Och Toyota är ett av de vanligaste bilmärkena i Sverige och också var en av de sämsta i rosttestet så valde vi att åka hit.

Motormännen dom menar ju att de här rostskyddsgarantierna som bilbranschen har är helt värdelösa därför att dom gäller aldrig. Man kan alltid hävda att de kommer från några andra skäl och så vidare.



Dalström:
Vi har inte den uppfattningen att dom är värdelösa. Dels använder vi en formulering som tydligt visar vad som gäller. Det är också så att när man har en uppfattning som när som ni som kund har uppfattning…

Reportern:
Hur menar du med tydlig vad som gäller?

Dalström:
Jo. Vi kallar det inte 12 års rostskyddsgaranti utan vi kallar det 12 års skydd mot genomrost.

Reportern:
Om vi säger att jag har köpt en sån här Toyota. Låt oss säga att det är en Prius och sen så tar jag bort de här, för det är också ett problem, att man inte ser under alltså underredet på bilen när det är de här plastkåporna som sitter. Besiktningen ser dem inte. Serviceverkstan tar inte bort dem när man servar bilen. Om jag då tar bort dem och ser att det är rost där. Går det in då under eran rostskyddsgarantin?

Dalström:
Det är samma rostskydd under sköldarna eller skydden som på alla andra utsatta ställen så det är inget undantag under dem.

Reportern:
Om nu rosten kommer. Och nu balken är rutten på utsidan men har inte helt gått igenom på insidan då gäller inte den här rostskyddsgarantin?

Dalström:    Om det kommer inifrån så gäller garantin, om på nåt sätt utifrån, om nån kund har det problemet ska de vända sig till Toyota, en auktoriserad Toyota verkstad så att vi får göra en bedömning av det.

Reportern:
Det finns en forskare på KTH som har gjort en studie som visar att korrosionen ökar ökad risk med de här plastkåporna. Vad säger du om det?

Dalström:
Jag kan ju inte tala för hela bilbranschen. Jag kan tala om för våra kåpor. När vi tittar på och följer upp hur det ser ut när vi har installerat de här skyddskåporna så ser vi ingen förhöjd risk. Vi innestänger heller inte korrosion men vi innestänger inte kondens eller fukt för att vi har generöst med spalter runt om som kan ventilera ut.

Reportern:
Det kan det vara men det är det facto så att ni är bland de sämsta i det här testet som Vi Bilägare har gjort och det faktum att jag själv tittade på en Prius igår, som jag slumpmässigt tog, där det var en massa rost under de här kåporna. Det här är en sanning.

Dalström:
Vi skulle gärna vilja titta på den bilen och veta förhållanden och intervjua kunden. När det gäller kåporna generellt så ser vi inte det som ett problem.

Reportern:
Toyota dom vill inte kännas vid någon kritik om att det skulle vara problem med de här plastkåporna eller på underredet. Dom tycker heller inte att det är något problem med den här rostskyddsgarantin.

Men en sak är säker att jag kommer i alla fall att kolla under mina plastkåpor.

 
 







Webbplatspolicy, Copyright © DC-SVERIGE AB 2011. All rights reserved.  Produktion:Brynolf & Co/Lindelöf & Co. www.lindelof-co.se