Även din bils rostskydd
har ett bäst-före-datum.


Och du dricker väl inte mjölken flera dagar efter bäst-före-datumet, när den är sur?
Det är likadant med bilar.
Bilars rostskydd har ett bäst-före-datum, som betyder att risken är stor för oåterkalleliga rostangrepp. Den farliga rosten kommer inifrån och syns inte förrän det är för sent!
Här kan du läsa bäst-före-datum för just din bil:
Se alla bilmodellerna  >> Läs mer ...

Rostskyddet har redan passerat bäst-före vid nyregistrering:
Alfa-Romeo, Chevrolet, Doge, Fiat, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki och Toyota m fl får rostbetyget Underkänt (2):
”... En behandling bör göras så tidigt som möjligt.”

Rostskyddet passerar bäst-före 2-3 år efter nyregistrering:
Citroën, Ford, Hyundai, Kia, Lexus, Opel, Peugeot och Saab m fl får rostbetyget Godkänt (3):
”... Extrabehandlingar blir nödvändiga på sikt.”

Rostskyddet passerar bäst-före 5-6 år efter nyregistrering:
BMW, Mercedes, Seat, Skoda, Volkswagen och Volvo m fl får rostbetyget Bra (4):
”... konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.”

Rostskyddet passerar bäst-före ca 6 år efter nyregistrering:

Audi A6, BMW 520, 530, Renault m fl får rostbetyget Utmärkt (5):
”... rimligtvis ska behandlingen räcka i minst sex år.”

Är du fortfarande osäker på din bils rostskydd?

Om din bil har betyget "Underkänt" eller "Dåligt" i Vi Bilägares rostskyddstest, eller om den har några år på nacken (då anser Vi Bilägare att extra-behandlingar behövs) rekommenderar vi att du gör en rostskyddskontroll hos oss:  >> Läs mer ...



"Om alla som köpte en ny bil lämnade in den på rostskyddsbehandling så skulle rosten inte vara­ ett problem.

Mitt råd är alltså att du inte ska lyssna på försäljarens snack om bilens fina rostskydd. Lämna i stället in kärran på en riktig rostskyddsbehandling så fort du har hämtat den i bilhallen. Då får du också ett rostskydd på detaljer som inte ingår i rostskyddsgarantin, exempelvis bromsrör, bränslerör, hjulupphängningar och bensintank."
Bosse Bildoktor (Källa: Aftonbladet)


Din rostskyddsgaranti skyddar absolut inte mot rost eller dig mot överraskande kostnader för rostskador.

Nu dömer Motormännens Riksförbund helt ut alla fagra löften om mångårig rostskyddsgaranti. Villkoren är så många att normal användning av bilen gör att garantin inte gäller:
    "I villkoren, tyvärr, så är det mesta friskrivet i rostskyddsgarantin."
BILSweden bekräftar att rostskyddsgarantin bara träder i kraft om det gäller tillverkningsfel på bilen. Och ingenting annat. (TV4Nyheterna 23 januari 2011)

Läs gärna igenom villkoren för din bils rostskyddsgaranti och se själv!

    Vi Bilägares tester och KIMABs rapport (Källa:KIMAB-2009-112) om rostskador på 5-6 år gamla bilar demonstrerar med all tydlighet att rostskyddsgarantierna  absolut inte skyddar mot rost.

    Dessutom visar KIMABs rapport att en rostskyddsbehandling har avgörande betydelse för rostangreppens utbredning på de 5-6 år gamla bilarna:
    Ytorna utan rostskyddsmedel hade 50% rostangrepp och hela 12% hade betydande rostangrepp!  Medan ytorna med god täckning av rostskyddsmedel bara hade 5% ytlig rost.


 
 







Webbplatspolicy, Copyright © DC-SVERIGE AB 2011. All rights reserved.  Produktion:Brynolf & Co/Lindelöf & Co. www.lindelof-co.se